Entrevista als directors
Dégradé reflecteix una imatge de la dona palestina que pot enxampar desprevingut l'espectador occidental...
Abans de res, nosaltres dos creiem que les dones exerceixen un paper crucial en la vida, i no només a Gaza; a tot el planeta... Sempre hem tingut la sensació que si les dones arribessin algun dia a controlar el món, finalment arribaríem a conèixer certs canvis. A Gaza, el seu paper està al centre de la pròpia existència: són les encarregades d'educar els seus fills. També busquem acabar amb aquesta imatge falsa que els mitjans de comunicació envien als països sobre les dones de Gaza: cobertes pel vel de cap a peus, suposadament estúpides, sense poder expressar els seus punts de vista... Les dones són les mateixes a tot el món i a Palestina tenen patiment, sí, però també opinions polítiques, romanços, somnis, esperances, canvis d'humor...
La perruqueria sembla una metàfora d'una Gaza assetjada, a menor escala...
És clar, però també volíem mostrar una Gaza que estimem, plena de color. Aquest saló de bellesa és la nostra visió de la franja, un part del món preciosa. També ens funciona per mostrar com els problemes de l'exterior afecten l'interior... i en un espai tancat un no es pot escapar.
I què hi ha de la lleona?
Molta gent l'ha volgut veure com un símil de la dona encadenada, una víctima col·lateral. Però mai va ser la nostra intenció: per a nosaltres la lleona simbolitza el poder i una situació absurda. Hamàs ha d’alliberar un país, però finalment el que fa és matar la seva pròpia gent i... lluitar per un lleó! Això ens ho va inspirar un fet real: l'operació militar 'Alliberar la lleona'. Quan Hamàs va prendre el control de Gaza, es va proposar acabar amb totes les famílies mafioses de la zona. Un dels seus membres havia robat un lleó del zoo i solia desfilar amb ell en públic com si fos un gosset. Hamàs es va servir de l'excusa d'alliberar-lo per capturar i matar els integrants d’aquestes famílies. Com es pot veure, hi ha molts problemes interns per resoldre per poder acabar amb l'ocupació israeliana.
Quina és la relació que s'ha mantingut històricament entre Gaza i el setè art?
Avui a Gaza no hi ha una indústria cinematogràfica, i des del 1987 no hi ha sales de cinema on veure pel·lícules per l'acció de certs moviments islàmics. Al cinema, i l'art en general, se'l considera haram, un pecat. Dégradé va ser possible únicament perquè no el vam rodar allà, sinó a Amman (Jordània); ja que necessitàvem una certa llibertat per parlar sobre la vida real i poder criticar Hamàs. Fins a la data, cap ni un dels nostres treballs ha estat projectat a Gaza, tots s'han vist censurats.