À peine j'ouvre les yeux

Títol original 
À peine j'ouvre les yeux
Títol en català 
Apenes obro els ulls
Títol en castellà 
Apenas abro los ojos

As I Open My Eyes Official Trailer 1 (2016) - Baya Medhaffer Movie

Estrena a Catalunya
Llengües: VO en àrab i francès, amb subtítols en castellà

Fitxa tabs

Sinopsi

Tunísia, estiu de 2010, uns mesos abans de la Revolució. Farah, 18 anys, acaba de graduar-se a l'institut i la seva família ja la imagina llicenciant-se en Medicina. Però ella no comparteix aquest desig. Canta en un grup de rock compromès, s'emborratxa, descobreix l'amor i la seva ciutat de nit, contra la voluntat de la seva mare Hayet, que coneix bé Tunísia i els seus perills.

Premis i seleccions

Festival de Cinema de Venècia. Premi del públic i Premi Label Europa Cinéma a la millor pel·lícula (2015).
Festival Internacional de Cinema Francòfon de Namur (2015). Premi al millor llargmetratge.
Festival de Saint-Jean de Luz. Premi del públic, Premi del jurat i Premi a la millor interpretació femenina (2015).
Festival de Cinema de Bastia. Premi del públic (2015).
Festival Internacional de Cinema de Bordeaux. Premi Erasmus (2015).
Festival Cinema i Música de La Baule. Ibis d’Or a la millor pel·lícula, Ibis d’Or a la millor actriu, ex-aequo, per Ghalia Benali i Baya Medhaffar, Ibis d’Or a la millor música per a Khyam Allami (2015).
Festival Africà de les Llums de Besançon. Premi del jurat jove (2015).
Festival Internacional de Cinema Francòfon de Tübingen-Stuttgart. Gran Premi de llargmetratge (2015).
Jornades Cinematogràfiques de Cartago. Tanit de Bronze, Premi del jurat TV5 Monde, Premi Fipresci de la crítica internacional i Premi UGTT al millor decorat (2015).
Festival Cinéma Méditerranéen de Brussel·les. Menció especial a Ghalia Benali, Premi del públic i Premi de la crítica (2015).
Festival Internacional de Cinema de Dubai. Gran Premi a la millor pel·lícula (2015).

Crítica

La vida abans de la revolució a “A peine j’ouvre les yeux”

Farah té 18 anys, una muntanya de rínxols al cap i moltíssimes ganes de llibertat. Surt fins tard, beu cervesa, és rebel, audaç i explosiva. Som a Tunísia l'estiu de 2010, a pocs mesos de l'inici de la Primavera Àrab, però no és de la revolució del que es parla a A peine j’ouvre les yeux, de Leyla Bouzid. El primer llargmetratge de la directora tunisiana, presentat als Venice Days de la 72a Mostra de Venècia, és el relat dels mesos que la van precedir a través de la història d'una jove cantant que amb coratge i una dosi d'inconsciència va reptar la censura del règim, portant la seva veu, la seva paraula i la seva denúncia als bars, als locals nocturns als quals acudia la joventut tunisiana i al carrer mateix.

Diríem que entrem de veritat en aquests locals, de tan reals que resulten l'atmosfera, els gestos i les cares que els poblen. A la pel·lícula de Bouzid, la vida nocturna de Tunísia és agitada, es brinda, es canta, es balla, i després una carrera al metro i cap a casa. Quan Farah (la debutant Baia Medhaffer) torna a casa seva, però, la rebran els retrets de la seva mare, Hayet (la coneguda cantant tunisiana Ghalia Benali). Farah canta en una banda de rock local i la policia ha començat a vigilar-la. Les lletres de les seves cançons parlen de problemes del país, d'entumiment i de somnis robats. La seva mare, que de jove era tan rebel com ella ho és ara, sap bé quins perills corre, però Farah va de dret a recórrer el seu camí: li treuen el micròfon i ella canta igual, li anul·len un concert i n’improvisa un al carrer, la seva mare li prohibeix sortir de casa i ella la tanca a la seva habitació i surt. Un s'imagina fàcilment Farah, uns mesos després, manifestant-se a la plaça contra el règim de Ben Ali. No obstant això, la pel·lícula, en un determinat moment, desvia el seu rumb i ens deixa sense saber si la jove rebel de cabells arrissats aconseguirà mantenir la seva veu en llibertat.

A peine j’ouvre les yeux narra amb potència, expressiva i política, la vida de tots els dies en un moment delicat per al país. "Farah representa la força de la joventut tunisiana i de tots els artistes àrabs que han de combatre per existir", afirma Leyla Bouzid. "El film tracta d'aprofundir en allò que els mitjans de comunicació només han relatat superficialment. Partint d'una història personal, he intentat donar compte del clima en què es va originar la revolució". Farah tindria avui llibertat per cantar el que volgués? "Hi ha més consciència al voltant de la importància de la llibertat d'expressió avui a Tunísia però encara es deté certs blocaires i rapers", explica la directora. "Pot cantar però podria tenir problemes", confirma l'actriu protagonista, "és un braç de ferro continu, es tracta de portar els límits sempre una mica més enllà. Amb tot, sóc optimista: tot anirà cada vegada millor". Mentrestant, podem dir que la pel·lícula ha comptat amb finançament per part del ministeri de cultura tunisià: bon signe.

Vittoria Scarpa – cineuropa.org

Sessions programades

dissabte 5 nov. - 22.00
dissabte 12 nov. - 19.30
CineBaix Sala 2
CineBaix Sala 4

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Leyla Bouzid
Marie-Sophie Chambon
Fotografia 
Sébastien Goepfert
Intèrprets 
Baya Medhaffer
Ghalia Benali
Montassar Ayari
Aymen Omrani
Lassaad Jamoussi
Durada 
102 min
País 
Bèlgica
França
Tunísia
Gènere 
Ficció
Producció 
Blue Monday Productions
Propaganda Productions
Hélicotronc
Muntatge 
Lilian Corbeille
Música 
Khyam Allami
Ghassen Amami