Theeb

Títol original 
Theeb
Títol en català 
Llop
Títol en castellà 
Lobo

Trailer de Lobo (Theeb) subtitulado en español (HD)

Pel·lícula nominada a l'Oscar a Millor pel·lícula de parla no anglesa el 2015
Llengües: VO en àrab, amb subtítols en castellà

Fitxa tabs

Sinopsi

Aràbia, 1916. Theeb -llop en àrab- viu amb la seva tribu beduïna en un racó oblidat de l'Imperi Otomà. Després d'haver perdut recentment el seu pare, Hussein ha de criar el seu germà Theeb. Les seves vides són interrompudes amb l'arribada d'un oficial de l'exèrcit britànic i el seu guia en una missió misteriosa. Incapaç de negar la seva ajuda al britànic per por a deshonrar la reputació del seu difunt pare, Hussein es compromet a acompanyar-los al seu destí, un pou d'aigua a l'antiga ruta de peregrinació a la Meca. Temorós de perdre el seu germà, Theeb persegueix Hussein i s'embarca en un perillós viatge a través del desert d'Aràbia que, des de l'esclat de la Primera Guerra Mundial, s'ha convertit en el vedat de caça de mercenaris otomans, revolucionaris àrabs i assaltants beduïns marginats.

Premis i seleccions

Premis Òscar de l'Acadèmia, EUA, 2016: nominació a la millor pel·lícula de parla estrangera de l'any

Premis BAFTA de Cinema, Regne Unit, 2016: millor debut desatacat d'un escriptor, director o productor britànic; nominació a millor pel·lícula de parla no anglesa

Festival de Cinema d'Abu Dhabi, Emirats Àrabs, 2014: premi FIPRESCI a la millor pel·lícula narrativa; competició New Horizons, millor pel·lícula del món àrab; premi Perla Negra, nominació a la competició New Horizons

Festival Internacional de Primeres Pel·lícules Annonay, França, 2016: nominació al premi del jurat

Premis Asia Pacific Screen, Austràlia, 2014: nominació a la millor pel·lícula de cinema juvenil

Festival Internacional de Cinema de Beijing, Xina, 2015: millor pel·lícula per un director novell

Festival Internacional de Buenos Aires de Cinema Independent, Argentina, 2015: nominació a la millor pel·lícula en competició internacional

Festival internacional de Cinema del Caire, Egipte, 2014: premi del jurat a la millor fotografia i direcció artística

Camerimage, Polònia, 2014: millor opera prima

Festival Internacional de Cinema FEST, Portugal, 2015: premi del públic al millor guió; millor pel·lícula

Festival Internacional de Cinema de Fribourg, Suïssa, 2015: nominació al Grand Prix

Festival de Cinema de Glasgow, Escòcia, 2015: nominació al premi del públic

Festival de Cinema de Londres, Regne Unit, 2014: nominació al premi Sutherland, competició primera pel·lícula

Festival de Cinema de Miami, EUA, 2015: premi Jordan Alexander Ressler de Guió

Festival de Munic, Alemanya, 2015: nominació al premi Cinevisión a la millor pel·lícula d'un director emergent

Festival Internacional de Cinema de Palm Springs, EUA, 2015: nominació al gran premi del jurat a Veus Noves / Visions Noves

Festival Internacional de Cinema de Seattle, EUA, 2015: nominació al premi Agulla Espacial d'Or pel millor actor Tòquio FILMeX, Japó, 2014: nominació al Grand Prix,

Festival de Cinema de Venècia, Itàlia, 2014: premi Horitzons de Venècia al millor director i nominació al premi Horitzons de Venècia a la millor pel·lícula

Sobre la pel·lícula

«Naji Abu Nowar realitza un impressionant debut cinematogràfic amb Llop (Theeb), una pel·lícula d'aprenentatge i transició de la infància a l'edat adulta. De viatge entre destinacions, geogràfics i inevitables. »

Com de diferent és la vida a través dels ulls d'un nen. Una mirada infantil sempre estarà impregnada d'insaciable curiositat. Per l'etapa adulta, pel que els envolta, per allò que els resulta estrany. No importa l'on, no importa el quan. Aquí, ara. En algun desèrtic lloc del decadent Imperi Otomà, en plena Gran Guerra.

Theeb (transcripció fonètica del mot "llop" en àrab), un petit de la tribu dels Howeitat, admira profundament a Hussein, el seu germà encara adolescent, ja que és qui exerceix de mestre per a ell. Els seus ensenyaments li preparen per a la vida beduïna. Contesten la majoria de les seves preguntes, que són moltes. Però hi ha algunes qüestions que no pot respondre. Per exemple, qui aquest aquest estrany foraster que irromp una nit en les seves vides i que canviarà les seves existències per sempre.

Estem davant d'una pel·lícula d'aprenentatge i transició de la infància a l'edat adulta. De viatge entre destinacions, geogràfics i inevitables. La curiositat de Theeb el portarà a recórrer abans d'hora un "camí només per homes". El inclement desert acabarà per devorar el seu innocent i càndida infantesa. I en acabar la seva aventura, Theeb ja no serà un conill indefens. S'haurà guanyat, indubtablement, la seva condició de llop. Deia el novel·lista francès Marcel Proust que "l'únic veritable viatge de descobriment consisteix no en buscar nous paisatges, sinó en mirar amb nous ulls". Després de cent minuts d'epopeia fílmica, Theeb haurà perdut els seus ulls de nen. La seva mirada infantil.

Naji Abu Nowar, jordà nascut i criat al Regne Unit, realitza un impressionant debut cinematogràfic amb Llop (Theeb). També s'encarrega del guió, al costat de Bassel Ghandour. Tot i que la comparació amb Lawrence d'Aràbia sembla lògica (aventures desèrtiques emmarcades en la Primera Guerra Mundial), la cinta que ens ocupa s'allunya de l'èpica excelsa del treball de David Lean i se centra en el retrat íntim d'un nen humil que es veu obligat a créixer a passos de gegant. El desenvolupament a foc lent, la parquedat en diàlegs i banda sonora (de melancòliques reminiscències àrabs) i la majestuositat del paisatge (fins al punt que el desert passa a ser un personatge protagonista més) atorguen a Theeb certs traços de inconfusible western.

La fotografia de Wolfgang Thaler aprofita al màxim la bellesa del conegut com Valle de la Lluna (al sud de Jordània, lloc on també va ser rodada en part la ja nomenada Lawrence d'Aràbia). Els tons càlids subratllen perfectament les sensacions de soledat, sequera i desesperació pròpies d'un terreny inhòspit i aspre. Els plans generals delecten la vista de l'espectador. Per la seva frescor, destaquen els espectaculars enquadraments relatius a la seqüència del pou.

Amb lleugeres i apropiades pinzellades, Nowar contextualitza la història en una etapa canviant per la manera de subsistència beduí. L'arribada del ferrocarril (o "burro de ferro") va acabar amb el suport dels guies del desert, que ja no eren necessaris per aconseguir la ciutat santa de la Meca. El lent enfonsament del que va ser gloriós Imperi Otomà i una guerra per primera vegada a gran escala, van acabar per alterar la realitat d'una regió aïllada fins a aquest moment. "Això és el que ens va destruir", afirma en un moment donat un d'aquests habitants del desert davant d'una via fèrria coberta de sorra. La transformació a la qual vam assistir a Theeb és, doncs, doble: la de la seva protagonista i la del món en el qual habita.

Jack Fox, en el paper d'oficial britànic, és l'únic actor professional del film. Nowar desitjava que Theeb desprengués la major versemblança possible, de manera que la resta de l'elenc són pobladors del desert a la vida real, parlants del dialecte beduí. Destaca Jacir Eid Al-Hwietat, en el paper de l'infant protagonista. Els seus ulls, els seus gestos, representen de manera notable els dubtes, la cautela i la curiositat pròpies d'un nen obligat a marxes forçades a convertir-se en adult.

Theeb és en última instància una obra de clàssic desenvolupament, d'aventures amb el desert com a escenari implacable, de creixement personal d'un llop amb pell de xai i tan bellament rodada que sembla impròpia d'un realitzador novell. Reconeguda a nivell mundial, la cinta va ser nominada com a millor pel·lícula de parla anglesa en la passada edició dels Oscars. Igualment, Nowar va rebre el premi a millor director, guionista o productor britànic novell a la seixanta-nou edició dels BAFTA, així com el guardó a millor director, dins de la secció Orizzonti, del Festival de Venècia de 2014.

Guillermo Gil Gómez

Crítica

Per a amants del cinema d'aventures intel·ligent

El millor: La seva subtilesa.

El pitjor: La completa absència de personatges femenins.

Nominada com a millor pel·lícula de parla no anglesa en la passada edició dels Oscars, Lobo no és només una modèlica peça de cinema d'aventures, història iniciàtica de supervivència i maduració, que utilitza amb sensibilitat els impressionants escenaris del desert, reflectint amb fidelitat etnogràfica la vida dels beduïns sense caure en tòpics a l'ús. És també, per sobre de tot, una reflexió sobre la Història en general i la història del cinema en particular, articulada com una mena d'ajust de comptes amb Lawrence d'Aràbia (la seva intrahistòria), en abordar el conflicte arabootomà de la Primera Guerra Mundial des de la perspectiva, no dels grans herois i esdeveniments, sinó dels individus "corrents", les persones senzilles que es veuen inevitablement afectades per successos fora del seu abast i comprensió, arrossegades per l'implacable pes del Temps i de la Història. Crepuscular western beduí, Lobo és antídot perfecte contra l'aventura colonialista d'abans, sense per això perdre gens d'emoció, sentit de l'espectacle i interès humà, excel·lent exemple de cinema exòtic lliure d'aquest "orientalisme" que tant va molestar el desaparegut Edward Said.

Jesús Palacios – Fotogramas.es

Sessions programades

dilluns 7 nov. - 17.45
dimarts 8 nov. - 19.30
CineBaix Sala 4
Centre Cívic Mas Lluí

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Abu Nowar
Bassel Ghandour
Fotografia 
Wolfgang Thaler
Intèrprets 
Jacir Eid
Hassan Mutlag
Hussein Salameh
Marji Audeh
Jack Fox
Durada 
100 min
País 
Emirats Àrabs Units
Jordània
Qatar
Regne Unit
Gènere 
Ficció
Secció de La Mostra