The challenge

Títol original 
The challenge
Títol en català 
El desafiament
Títol en castellà 
El desafio

The Challenge, 2016 - Trailer

Estrena a Catalunya
Llengües: VO en àrab, amb subtítols en castellà

Fitxa tabs

Sinopsi

The Challenge és una antologia del desert modern. La pel·lícula revela a la perfecció les contradiccions entre les antigues tradicions de l'Orient Mitjà -aquí simbolitzades per la falconeria- i la modernitat, amb la seva tecnologia ultramoderna i altres temptacions occidentals. Gràcies a microcàmeres, també experimentem aquest entorn des de la perspectiva dels falcons i els animals salvatges. A The Challenge, l'artista italià Yuri Ancarani planteja com som capaços d’aferrar-nos a les nostres arrels culturals en un món que sembla condemnat a ser cada vegada més globalitzat.

Qatar, 2015. Ens acostem a Khaled i Nasser, dos qatarians de la nova generació. Mentre s’ocupen dels seus Lamborghinis, jets privats, guepards de companyia, motocicletes i de fer-se selfies damunt dels seus trons barrocs daurats, esperen un torneig de caça de falcó, una antiga tradició beduïna.

Sobre la pel·lícula

Hi ha dos reptes per a l'espectador a The Challenge. Comprovar fins a quin límit d'excentricitat pot arribar l'estil de vida dels milionaris de Qatar que inverteixen la seva fortuna en falcons de competició, però el més interessant, de quina manera ho posarà en imatges Yuri Ancarani, celebrat videoartista que realitza en el seu primer llargmetratge un excepcional estudi de la imatge. Si el seu anterior curt, San Siro, construïa pas a pas, imatge rere imatge, el procediment ritual a l'estadi abans d'un partit de l'AC Milan (donant forma a una mirada mitificadora sobre l'esport rei, però que al mateix temps ridiculitza la seva parafernàlia ), amb The Challenge emprèn d'una manera similar el seguiment a una competició amb falcons al desert àrab.

Pràcticament sense diàlegs ni veu en off, Ancarani es disposa a capturar en tota la seva expressió, amb tant respecte com distància irònica, la devoció dels nòmades per caríssims falcons, cotxes d'alta gamma, avions privats i altres extravagants animals de companyia, però especialment per uns falcons amb els quals duen a terme una enigmàtica i llegendària competició que de forma brillant se'ns reserva per als instants finals. Des de la seva cura i manteniment, fins a les subhastes televisades, Ancarini filma en un poderós ample de pantalla imatges perfectes dels seus luxosos preparatius, que es transmeten i inculquen de generació en generació. És tal la seva aposta formal que el porta a col·locar càmeres als falcons per apreciar la realitat i la competició des de la seva perspectiva. Més enllà del retrat etnogràfic que batega durant el seu desenvolupament, Ancarani reflecteix un món que glorifica les imatges i l'avanç tecnològic, fet que el converteix en un dels grans noms a tenir en compte per entendre cap a on es dirigeix ​​la imatge contemporània. I nosaltres amb ella.

Antonio M. Arenas – Festival de Locarno 2016 – revistamagnolia.es

Crítica

The Challenge’, la majestuosa bellesa d'un dia a dia ritualitzat

2016.08.08 - LOCARNO 2016: Amb el seu últim i potent llargmetratge, l'artista italià Yuri Ancarani continua la seva exploració del món com a receptacle de gestos rituals, repetits cap a l'infinit

El recorregut artístic de Yuri Ancarani és decididament ric: després d'estudiar a la NABA (Nuova Accademia delle Belle Arti) de Milà, produeix als anys 2000 una sèrie d'obres de vídeo que pinten amb freda intensitat la seva terra, la Romanya (Fuori stagione i Lido Adriano, entre d'altres). Els van seguir altres treballs on Ancarani ens transporta del nord d'Itàlia als abismes del mar Jònic (Piattaforma Lluna), per arribar al lloc símbol d'un esport considerat sagrat a Itàlia (el futbol): l'estadi San Siro. Aquí l'artista italià filma els gestos repetits, quotidians i insaciables dels treballadors que semblen adaptar-se de forma mecànica al lloc on es troben, que literalment els ha engolit.

The Challenge, presentada a la competició Cineasts del present del Festival de Locarno, es concentra en una tradició de la cultura àrab contemporània que no ha perdut gens del seu prestigi: la falconeria. Ancarani observa durant tres anys aquest món secret capturant-ne l’esperit, un retorn al buit representat pel desert en una societat dominada pel caos de la vida urbana. La guia que ens introdueix en aquest univers paral·lel és un falconer que porta els seus animals de competició a un important torneig a Qatar. The Challenge és un viatge sorprenent a un univers on els microcosmos tecnològics extrems es troben amb la bellesa solitària del desert.

L'univers artístic d’Ancarani és difícilment catalogable (i és això el que el fa extremament interessant), però el que es pot dir és que totes les seves obres tenen en comú un interès (per no parlar d'una obsessió) pels gestos, els procediments repetits, ritualitzats, que de "banals" es converteixen en grandiosos. Gràcies al medi fílmic, Ancarani és capaç de fer visible la bellesa majestuosa, mecànica i irresistiblement lúcida dels gestos automàtics. A The Challenge els personatges són deliberadament deshumanitzats, com si el lloc gairebé surrealista en què viuen els hagués privat de vida. El seu comportament, els moviments que els porten d'un punt a un altre de l'espai semblen aparentment buits de sentit: els cotxes i les motos al desert, posar i treure les "màscares de cuir" als falcons o fins i tot el vaivé incessant dels caps dels ocells en l'aire. El significat críptic d'aquestes accions fa els personatges de The Challenge tan fascinants com potents. I és potser aquesta desimboltura superficial la que transforma el seu sorprenent i opulent dia a dia en pura elegància. El suport audiovisual es converteix per a Ancarani en una mena d'instrument alquímic en el qual transformar el metall en or. La solemnitat hiperorganitzada dels personatges es cobreix, gràcies a la seva mirada, d'un mantell de misticisme que els fa casi intocables. Els diàlegs són parcs, per no dir absents, com si no volguessin o fins i tot no s'atrevissin a pertorbar la bellesa de les imatges. Aquestes repeticions, acompanyades d'una poderosa i extremadament elaborada fotografia substitueixen de totes maneres les paraules, ja inútils. El públic és lliure d'interpretar les imatges com millor cregui, sense ser influït per la mirada del director. La veritat no es troba de fet en una hipotètica i perillosa didàctica cinematogràfica, sinó en la potència de les imatges. The Challenge és, així, una pel·lícula majestuosa i desestabilitzadora que posa a prova els límits del que anomenem comunament "la realitat".

Muriel Del Don – cineuropa.org

Sessions programades

diumenge 13 nov. - 21.30
CineBaix Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Yuri Ancarani
Fotografia 
Yuri Ancarani
Luca Nervegna
Jonathan Ricquebourg
Intèrprets 
Khaled Al-Kaja
Nasser Al-Kaabi
Soul Riders Qatar
Khaled Al-Hammadi
Osama Yacoub Rachid Mesfer Hamad
Al-Shahwani Al-Hajri
Hadi Ghedir Al-Hajri
Hamad Saoud Al-Shahwani Al-Hajri
Jaber Ghanem Ali Al-Fayed Al-Hajri
Abdullah Ali Al-Yafei
Nawaf Abdullah
Rachid Al-Noaimy
Durada 
69 min
País 
França
Itàlia
Suïssa
Gènere 
Documental
Producció 
La Bête
So 
Mirco Mencacci
Muntatge 
Yuri Ancarani
Música 
Lorenzo Senni
Francesco Fantini
Secció de La Mostra